جنگل های حرا قشم


اسم قشم با جنگل‌های حرا گره خورده است، جنگل‌هایی که زیبایی‎ و شگفتی پنهان و پدیدار شدن‌ ناگهانی‌اش از زیر آب حیرت هر ببیننده‌ای را به دنبال دارد. جنگل‌های حرا که در منابع نوشته شده درختان مانگروی آن را یک ایرانی از هند به قشم آورده، در شمال جزیره قرار گرفته و با بالارفتن آب به زیر آب می‌روند و همین که آب پایین برود، دشت وسیعی از درختان حرا از دل آب بیرون می‌آید که شگفتی هر بیننده‌ای را به دنبال دارد.در منطقه گردشگری قشم این شگفتی وقتی دوچندان می‌شود که بدانیم این جنگل‌ها در آب‌های شور زندگی می‌کنند. جنگل‌های حرا عمری ۳۰ تا ۴۰ میلیون ساله دارند و از عجایب هفتگانه جزیره قشمند. این جنگل‌ها از بندر لافت تا روستای سهیلی و در فضایی ۷ هزار و ۲۳۶ هکتار متری کشیده شده‌اند. عمق آب منطقه‌ای که جنگل‌های حرا در آن قرار دارد بیشتر از یک تا یک و نیم متر نیست و همین مسئله باعث می‌شود با فروکش کردن آب دریا ۶ تا ۷ ساعت نمایان شوند.

جنگل های حرا با ۲۲ هزار کیلومتر وسعت، در سواحل خلیج فارس و دریای عمان قرار گرفته اند. این جنگل ها یکی از پدیده های کمیاب طبیعی در دنیا به شمار می آیند و تحت حفاظت قرار دارند. ۲۴۰۰ هکتار از این جنگل ها در سواحل شمالی و غربی ۶۰ کیلومتری جزیره قشم واقع شده اند. درختان این جنگل ها در تمام طول سال سبز هستند و طولشان به ۳ تا ۶ متر می رسد. ویژگی جالب این درختان این است که در طی میلیون ها سال، سازگاری خوبی با آب شور پیدا کرده اند، به طوری که از آب شور تغذیه می کنند و با دفع نمک آن، آب را به طور طبیعی شیرین می کنند.

شما در بازدید از این جنگل در قشم می‌توانید به تفریحاتی همچون قایق سواری مشغول شوید و لذت بی‌نظیری را در این دریای جنگلی برای خود و همراهانتان خلق کنید. جنگل‌ های حرا با درختان و درخچه‌های خود در مرداب‌های نواحی گرم می‌رویند و بسته به شرایط زیستی تا ارتفاع ۵ الی ۱۰ متری هم بالا می‌آیند. این جنگل‌ها جدای از خاصیت درمانیشان، جایگاه ویژه‌ای را برای بسیاری از پرندگان نظیر فلامینگو، مرغ ماهی‌خوار و عقاب فراهم کرده‌اند که به طرز زیبایی بر روی آن لانه می‌گذارند. درخت حرا برگ‌های همیشه سبز، بسیار بادوام و بیضی‌شکلی دارد که سطح فوقانی برگ‌ها به رنگ سبز و سطح تحتانی آن خاکستری است. در جنگل های حرا قشم با قایق‌سواری در مرداب‌های این جنگل به تماشای گل‌های شاه‌پسند و میوه‌هایی که شبیه کپسول تخم‌مرغی‌اند مشغول می‌شوید، این گل‌ها به قدری زیباست که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. به دلیل وجود همین گل‌های بسیار معطر و پر شهد، زنبورهای وحشی در فصل بهار و تابستان که زمان شکوفه‌دهی گل‌هاست، بر فراز این دریای جنگلی پرواز می‌کنند به طوری که در لابه لای درختان و میان سرشاخه‌ها کندوهایی برای خود ساخته و عسل تولید می‌کنند که بسیار خوش‌طعم و خوشمزه است. البته به یاد داشته باشید که برای تماشای جنگل های حرا در قشم باید با ناخدایان پر تجربه همراه شد، چون تنها آن‌ها می‌توانند آبراه‌های کوچک و متعدد موجود جنگل را شناسایی کنند.

جنگل های حرا قشم



برچسب ها: جنگل های حرا قشم , قشم ,
[ بازدید : 522 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ جمعه 2 فروردين 1398 ] [ 11:19 ] [ امیر ]

[ ]

نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
ساخت وبلاگ تالار نمای چوبی چوب نما مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]