کاخ چهل‌ستون در اصفهان


کاخ-باغ چهل ستون یکی از نمونه‌ باغ‌های سلطنتی به جای مانده از دوره صفوی در شهر اصفهان است که با نام کاخ چهلستون یا باغ موزه چهل ستون نیز شناخته می‌شود. در واقع، این باغ بخش کوچکی از باغ وسیع جهان‌نما است که شاه عباس اول با احداث کوشکی در میان آن هسته نخستین کاخ چهل ستون را ایجاد کرد. این میراث تاریخی از جمله مشهورترین و محبوب‌ترین دیدنی‌های اصفهان محسوب می‌شودکه با وجود آسیب‌های وارد شده، هنوز هم زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای برای عرضه به دیدگان گردشگران و بازدیدکنندگان دارد.

کاخ چهل ستون یکی از معروف ترین و تماشایی ترین جاذبه های اصفهان است

برای بازدید از کاخ چهل ستون باید به غرب میدان نقش جهان بروید جایی در شرق خیابان چهارباغ پایین و جنوب خیابان سپه یکی از باشکوه ترین جاذبه های تاریخی ایران چشم به راهتان است تا شما را در سفری تاریخی به چند صد سال قبل ببرد. با چند قدمی پیاده روی از میدان نقش جهان راحت به این کاخ می رسید و همین دسترسی راحت یکی از دلایل گردشگران بسیارش است. معمولا گرشگرانی که به تماشای میدان تاریخی نقش جهان می روند چند قدمی را پیاده طی می کنند تا خودشان را به یکی از معروف کاخ های این شهر برسانند، کاخی که همین که وارد محوطه باغ آن می شوید اول از همه حوضی مستطیلی و بزرگ را می بینید که انعکاس کاخ بر سطح آب جلوه ای تماشایی به باغ داده است. در دو طرف استخر، درختانی کهنسال و بلندی را می بینید که طراوت دلنشینی را به فضای باغ داده اند. مطمئنا اگر بدانید در کنار همین درخت ها چه ضیافت های شاهانه و باشکوهی برگزار می شده بازدید از کاخ برایتان جذاب تر می شود. در سراسر محوطه باغ درختان چنار، کاج، عرعر، نارون و افرای سیاه زیادی را می بینید که طراوت و تازگی بیشتری را به باغ هدیه می دهند. به غیر از این درختان در اطراف کاخ باغچه هایی است که بسته به اینکه در چه فصلی از سال هستیم در آن ها گل های فصلی کاشته می شود. در کنار حوض مجسمه هایی وجو دارند که خیلی از گردشگران در کنار آن ها و استخر عکس های یادگاری می اندازند تا لحظات بازدید از یکی از تاریخی ترین کاخ های ایران را برای همیشه ثبت کنند. عمارت جذاب باغ که مثل دیگر باغ های ایرانی در راستای حوض قرار گرفته ۲۱۲۰ متر مربع مساحت دارد و برای رسیدن به سر در آن باید از چند پله بالا بروید. احتمالا دوست دارید بدانید قدمت این کاخ دقیقا به چه سالی بر می گردد؛ با کتیبه هایی که از گوشه و کنار کاخ پیدا شده به نظر می آید بنای تالار چهل ستون در زمان شاه عباس دوم صفوی ساخته شده است.

کاخ چهل ستون بالغ بر ۶۷۰۰۰ متر مربع مساحت دارد

طرح اولیه ساخت این باغ و عمارت باشکوهش به وقتی برمی گردد که شاه عباس اول، اصفهان را به عنوان پایتخت صفوی انتخاب کرد. او تصمیم گرفت خیابانی طولانی به اسم چهار باغ را بسازد و در پیرامون آن باغ هایی زیبا ایجاد کند. البته امروز از آن همه باغ های پی در پی خیابان چهارباغ به جز دو باغ هشت بهشت و چهل ستون باغ دیگری به جای نمانده است. در آن زمان همین که مراسم و جشن درباری برگزار می شد مهمانان به همین کاخ چهلستون دعوت می شدند و از آن ها در این باغ پذیرایی می شد. بعد از شاه عباس اول، شاه عباس دوم بخش های دیگری را به کاخ اضافه کرد و با ایوان ها و تالارهایی، شکوه آن را بیشتر کرد. این بنا به سبک چینی، ایرانی و فرنگی ساخته شده قبل از ورود، ایوانی را می بینید که ستون هایی از جنس چوب کاج و چنار دارد و ۴ ستون مرکزی آن بر روی ۴ شیر سنگی ساخته شده اند. ایوان در کل ۲۰ ستون دارد که انعکاس آن ها در آب استخر باغ باعث شده تا این کاخ را به اسم چهل ستون بنامند.

اگر توانستید از زیبایی های نمای ظاهری کاخ و هوای باطراوت باغ دل بکنید و به داخل بروید نقاشی های جذاب و معماری باشکوه داخلی انتظارتان را می کشند. تالارها و ایوان هایی که در کاخ می بینید به همراه کلیه نقاشی ها، کاشی کاری ها و آیینه کاری ها همه و همه در زمان شاه عباس دوم خلق شده اند. در تالار آینه تا چشم کار می کند آینه کاری های زیبا می بینید آینه های ریزی که نقش هایی جذاب را شکل داده اند. شاید زیباترین بخش کاخ، تالار مرکزی آن باشد جایی که در آن گردشگران زیادی را می بینید که ساعت ها محو تماشای نقاشی های تاریخی اند، نقاشی هایی که چنان باجزئیات و با مهارت کشیده شده اند که ساعت ها تماشا را می طلبند. با دیدن نقاشی ها به فضای زندگی در دوره صفوی می روید و شاید در تمام مدتی که در حال تماشای آن ها هستید در دل نقاش آن ها و گذشته باشکوه ایران را تحسین می کنید.

برای بازدید از کاخ چهل ستون باید به غرب میدان نقش جهان بروید

در اینجا طرح هایی شفاف و طلایی را می بینید که چشم ها از تماشایشان شیر نمی شود، بعضی از این نقاشی ها در دوره قاجار کشیده شده اند و وقایع تاریخی زمان خود را به تصویر می کشند. این کاخ آنقدر باشکوه و خاطره انگیز است که شاید نتوان اصفهان را بدون آن تصور کرد کاخی که مطمئنا از مکان هایی است که گردشگران حتما از آن دیدن می کنند. بی دلیل نیست که بر روی کتیبه ای که جهت معرفی کاخ برای آیندگان به ثبت رسیده گفته شده که این کاخ مبارک ترین بنای دنیاست.

کاخ چهل‌ستون در اصفهان



برچسب ها: اصفهان ,
[ بازدید : 537 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ دوشنبه 5 فروردين 1398 ] [ 20:22 ] [ امیر ]

[ ]

نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
ساخت وبلاگ تالار نمای چوبی چوب نما مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]